onafhankelijke cliëntondersteuning

Vragen over zorg en ondersteuning? De Cliëntondersteuner helpt u op weg.

Hebt u vragen op het gebied van zorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen? En weet u niet zo goed waar u het antwoord kunt vinden? Dan kan de onafhankelijk Cliëntondersteuner u helpen.

De onafhankelijk Cliëntondersteuner (OCO) is er om uw belangen te behartigen. Hij of zij helpt u met het regelen van hulp en regelt praktische zaken als dat nodig is. Verder geeft de Cliëntondersteuner informatie en advies over allerlei problemen waar u thuis tegenaan loopt.

Onafhankelijk en gratis
De Cliëntondersteuner is gratis en werkt niet voor de gemeente of een andere instantie. Hij of zij is onafhankelijk en komt op voor uw belang. Op die manier kunt u zelf beslissen over de hulp of zorg die het beste bij u past.

Wat doet de Cliëntondersteuner?
Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

* Helpen uw vraag of probleem duidelijk onder woorden te brengen;
* Informatie geven over het probleem en wat u kunt doen om het op te lossen;
* Samen met u een gesprek voorbereiden, bijvoorbeeld met de gemeente of een andere instantie;
* Meegaan naar gesprekken;
* Helpen met het maken van een persoonlijk plan. Om uw probleem op te lossen. Maar ook om te zorgen dat het probleem in de toekomst niet weer ontstaat.

Wie zijn de onafhankelijk Cliëntondersteuner Het zijn mensen die bijvoorbeeld hetzelfde als u hebben meegemaakt, vrijwilligers of iemand die werkt met het onderwerp waarmee u een probleem hebt.

Waar vindt u de onafhankelijk Cliëntondersteuners?
U kunt ze bereiken via:
* Telefoon: 088-945 57 22 (lokaal tarief)
* E-mail: oco@wijkracht.nl 

Als u het prettig vindt, komen ze graag bij u thuis voor een kennismaking.

Vertrouwelijk
Ook na een eerste kennismaking kunt u altijd besluiten om de onafhankelijk Cliëntondersteuner uiteindelijk niet in te schakelen. Hij of zij gaat altijd vertrouwelijk met uw informatie om. Dat betekent dat alles wat u met de ondersteuner bespreekt tussen u twee blijft. Alleen als u daar toestemming voor geeft, zal hij of zij uw informatie met anderen delen. U bent daar dan altijd van op de hoogte, of het liefst zelf bij aanwezig. Zodat u samen met de onafhankelijk Cliëntondersteuner de zorg en ondersteuning vindt die het beste bij u past.

De onafhankelijk cliëntondersteuner versterkt uw positie door te helpen bij het formuleren van uw hulpvraag, het maken van keuzes en het oplossen van problemen. De ondersteuner staat naast u en helpt in uw belang. Deze hulp is voor iedereen gratis beschikbaar.  

Wmo
De Wmo 2015 definieert cliëntondersteuning als:  

'Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.'  

onafhankelijke cliëntondersteuning

Vragen over zorg en ondersteuning? De Cliëntondersteuner helpt u op weg.

Hebt u vragen op het gebied van zorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen? En weet u niet zo goed waar u het antwoord kunt vinden? Dan kan de onafhankelijk Cliëntondersteuner u helpen.

De onafhankelijk Cliëntondersteuner (OCO) is er om uw belangen te behartigen. Hij of zij helpt u met het regelen van hulp en regelt praktische zaken als dat nodig is. Verder geeft de Cliëntondersteuner informatie en advies over allerlei problemen waar u thuis tegenaan loopt.

Onafhankelijk en gratis
De Cliëntondersteuner is gratis en werkt niet voor de gemeente of een andere instantie. Hij of zij is onafhankelijk en komt op voor uw belang. Op die manier kunt u zelf beslissen over de hulp of zorg die het beste bij u past.

Wat doet de Cliëntondersteuner?
Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

* Helpen uw vraag of probleem duidelijk onder woorden te brengen;
* Informatie geven over het probleem en wat u kunt doen om het op te lossen;
* Samen met u een gesprek voorbereiden, bijvoorbeeld met de gemeente of een andere instantie;
* Meegaan naar gesprekken;
* Helpen met het maken van een persoonlijk plan. Om uw probleem op te lossen. Maar ook om te zorgen dat het probleem in de toekomst niet weer ontstaat.

Wie zijn de onafhankelijk Cliëntondersteuner Het zijn mensen die bijvoorbeeld hetzelfde als u hebben meegemaakt, vrijwilligers of iemand die werkt met het onderwerp waarmee u een probleem hebt.

Waar vindt u de onafhankelijk Cliëntondersteuners?
U kunt ze bereiken via:
* Telefoon: 088-945 57 22 (lokaal tarief)
* E-mail: oco@wijkracht.nl 

Als u het prettig vindt, komen ze graag bij u thuis voor een kennismaking.

Vertrouwelijk
Ook na een eerste kennismaking kunt u altijd besluiten om de onafhankelijk Cliëntondersteuner uiteindelijk niet in te schakelen. Hij of zij gaat altijd vertrouwelijk met uw informatie om. Dat betekent dat alles wat u met de ondersteuner bespreekt tussen u twee blijft. Alleen als u daar toestemming voor geeft, zal hij of zij uw informatie met anderen delen. U bent daar dan altijd van op de hoogte, of het liefst zelf bij aanwezig. Zodat u samen met de onafhankelijk Cliëntondersteuner de zorg en ondersteuning vindt die het beste bij u past.

De onafhankelijk cliëntondersteuner versterkt uw positie door te helpen bij het formuleren van uw hulpvraag, het maken van keuzes en het oplossen van problemen. De ondersteuner staat naast u en helpt in uw belang. Deze hulp is voor iedereen gratis beschikbaar.  

Wmo
De Wmo 2015 definieert cliëntondersteuning als:  

'Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.'